پروندهای از بهترین پدیدههای نمایشگاه CES از سالهای گذشته تا امسال
اشاره
چهل و چهارمین نمایشگاه لوازم مصرفی الکترونیکی هم به کار خود پایان داد تا بزرگان فناوری بار دیگر قدم برقلمروی لاسوگاس بگذارند و درابتدای سال نوی میلادی سرنوشت جهان الکترونیک را رقم بزنند. گرچه برخی از کمپانیها مانند اپل همچنان برای شرکت در این نمایشگاه اشتیاقی ندارند اما حضور پرشور تعداد بیشماری از شرکتهای حوزه IT در این ضیافت نشان داد که پس از گذشت سالیان متمادی، CES همچنان محبوب قلوب تشنگان فناوری است.
تاریخچه
اولین فستیوال لوازم مصرفی الکترونیکي در جوئن سال 1967 در نیویورک برگزار شد. این نمایشگاه بنا بر روایتی، از جشن موسیقی شیکاگو مشتق شده بود تا اولین همایشی باشد که مهم ترین وقایع فناوریهای الکترونیکي را به مشتاقان و کاربران سیستمهای الکترونیکی معرفی کند. میتوان گفت CES از همان ابتدا خوششانس بود؛ چراکه 100 شرکت بزرگ و کوچک فعال در زمینه الکترونیکي به این نمایشگاه تازه وارد آمدند و حدود 17هزار نفر هم در همان نخستین سال برگزاری از آن بازدید کردند.
اولین سخنگوی حاضر در CES 1967 هم باب گالوین مدیرعامل کمپانی موتورولا بود. پس از آن بزرگترین نمایشگاه لوازم الکترونیکي جهان از سال 1978 تا 1994 به دلیل استقبال فراوان دوبار در هر سال برگزار شد؛ یکبار در ماه ژانویه با عنوان CES زمستانی که در لاس وگاس برگزار میشد و یکبار هم در ماه جوئن و آن هم در قالب CES تابستانی که در شیکاگو شکل میگرفت. رفته رفته با افزایش طرفداران و توسعه در شیوه برگزاری، نمایشگاه زمستانی در محبوبیت، گوی سبقت را از CES تابستانی ربود؛ به طوری که از سال 1998 به بعد نمایشگاه زمستانی لوازم مصرفی الکترونیکي در اوایل ژانویه به ویژه از ششم تا نهم ژانویه به عنوان تنها و بزرگترین نمایشگاه به کار خود رونق بخشید.
CES 2004: بلوری وارد می شود
همزمان با برگزاری این نمـایشگاه، تکـنولوژی بلو-ری پا به عرصه وجود گذاشت.
هرچند دیسکهای بلو ری چند سال پس از معرفی در CES در بازار به تولید انبوه رسیدند اما نقطه شروع این فناوری در میان جایگیری عمیق دیویدیها از همین جا بود.
به این ترتیب گروه بلو-ری مشتمل بر سونی، پاناسونیک، سامسونگ، هیتاچی، شارپ، تامسون، فیلیپس، الجی و پایونیر این تکنولوژی را عرضه کرد تا انحصار دیویدیها شکسته شود.
البته پدیدههای لاس وگاس در سال 2004 تنها به بلو-ری ختم نشد.
علاوه بر معرفی HD DVDها، بزرگترین نمایشگر السیدی آن زمان را شارپ با اسم Aquos LC-45GD1U که 45 اینچ داشت را معرفی کرد تا الگوی تلویزیونهای غول پیکر در میان رقبای ژاپنی و کرهای شکل بگیرد.
CES 2005: اشتباه مرگبار آقای گیتس
6 سال پیش مرد افسانهای مایکروسافت درست هنگام معرفی جدیدترین نسخه ویندوز ایکسپی در بزرگترین نمایشگاه فناوری، بزرگترین خطای تاریخی این کمپانی را رقم زد. داستان از این قرار بود که بیل گیتس در حین اجرا و معرفی برترینهای ویندوز مدیا سنتر ناگهان و بدون هیچ پیش زمینه قبلی با خطای صفحه آبی مرگبار مواجه شد. اگرچه این خطا این روزها چندان به چشم نمیآید اما همین اشتباه چند ثانیهای آقای گیتس باعث شد ارقام فروش مایکروسافت روی این نسخه از ویندوز به سمت نزول جابهجا شود.
با این حال اشتباه مرد اول مایکروسافت تنها پدیده CES 2005نبود؛ چراکه این بار سامسونگ برای اینکه اثبات کند حرف اول در نوآوری و فروش السیدیها را میزند، پلاسمای غولپیکر 102 اینچی خود را معرفی کرد تا حیرت بازدیدکنندگان و شرکتکنندگان این ضیافت گرم را بر انگیزد.
CES 2006: چه کسی گوی دیسکها را ربود؟
مقارن با نمایشگاه CES 2006 که این بار در بازه زمانی پنجم تا هشتم ژانویه برگزار شد برای اولین بار غولپیکرترین تلویزیون HD ساخته شد تا برای نمایش سخنرانی اصلی یعنی بیل گیتس انتخاب شود. در همین فضا بود که کارخانههای سازنده دیویدیهای با کیفیت بالا، رقابت چند جانبه را با رقیب سرسخت خود یعنی بلو-ری آغاز کردند.
از برهمین جنگهای مفید بود که استاندارد دیسکهای پر حجم بلوری و دیویدی برای سازندگان مشخص شد. به این ترتیب در خلال برگزاری سه روزه CES، نخستین فیلم HD و اولین پخش کننده با کیفیت بالا به نمایش گذاشته شد تا تصاویر بیکیفیت برای همیشه به گورستان تاریخ بپیوندند. مقارن با پردهبرداری از جدیدترین سیستمهای باکیفیت تصویری این بار نوبت به غول خوش نام هلندی رسید تا نمایشگر تصویری عجیب خود موسوم به rollable display را به رخ همگان بکشاند.
CES 2007: جنون سینماهای خانگی
پس از انقلاب شایعی که از بر CES 2006 در بازار نمایشگرها به وقوع پیوست این بار مدعیان و سازندگان سیستمهای تصویری جدیدترین تلویزیونها و سینماهای خانگی خود را به CES 2007 آوردند تا تکنولوژی تصاویر با کیفیت بالا از انحصار خارج شود. پایونیر، سونی و فیلیپس با پردهبرداری از آخرین سیستمهای سینمای خانگی خود بدون شک متفاوتترین محصولات مطابق با استاندارد تازهوارد و جنجالی FULL HD را در این نمایشگاه عرضه کردند.
مقارن با معرفی تئاتر خانگی پایونیر موسوم به VSX-1016TXV فیلیپس نیز پلاسمای غولپیکر 63 اینچ خود را به میدان CES آورد تا به این ترتیب پدیده سینمایی پایونیر را کامل کند. از سوی دیگر سونی نیز با افزودن فرمت HD به پخش کننده بلو-ری خود از جایگاه ژاپنیها در این نمایشگاه دفاع کرد.
در این میان توشیبا نیز اولین لپتاپ سنگین خود با کیفیت تصویری بالا را نیز معرفی کرد تا در کنار رقبای آمریکایی و ژاپنی، اولین مدعی حمایت از استاندارد HD روی لپتاپ باشد.
CES 2008 : شمشیر یک سامورایی
در کنار حضور غیرمنتظره و افتخاری استیون اسپیلبرگ و باراک اوباما در این نمایشگاه، ساکنان ضیافت لاس وگاس واقعه هیجان انگیز دیگری را نیز تجربه کردند؛ پاناسونیک در خلال بازی کوچک الجی، فیلیپس، سونی روی تلویزیونهای میان اندام، بزرگترین پلاسمای افسانهای خود در تاریخ فناوری را رو کرد.
ویرا 150 اینچ پاناسونیک با تمام خصوصیات خارقالعاده در جلوی چشمان حیرتزده بزرگان دره سیلیکون به صحنه رفت تا عنوان پدیده بینظیر CES 2008 را به خود اختصاص دهد.
CES 2009: ظهور دیودهای نوری
حضور بیش از 2700 کمپانی کوچک و بزرگ با بیش از 113 هزار نفر بازدیدکننده آن هم در سال خاکستری بحران در سال 2009 بار دیگر اثبات کرد که حتی اگر از آسمان فناوری سنگهای بحران اقتصادی ببارد CES هنوز پابرجاست. در کنار حضور شرکتهای بزرگ سازنده سیستمهای تصویری، سونی پس از یک غیبت طولانی در خارقالعاده بودن، اولین تلویزیون مجهز به دیود نوری (oled) خود را عرضه کرد تا این استاندارد تصویری را به انحصار خود دربیاورد.
CES 2010:جنبش سخت افزاریها
اینتل از ماهها پیش از برگزاری CES نوید اعجاز خود را داده بود. CORE i7 با ویژگیهای منحصر به فردی که داشت به عنوان برگ برنده اینتل پس از سالها، حضور یکنواخت بزرگان سختافزار را در بزرگترین نمایشگاه فناوری را شکست و پدیده CES 2010 نام گرفت. همچنین پاناسونیک با پردهبرداری از پلاسمای سه بعدی خود نگاهها را به سمت خود معطوف کرد.
CES 2011: بهشت تبلتها
با وجود اینکه بسیاری از پیشگویان اعتقاد داشتند پدیده امسال CES معرفی ویندوز 8 از سوی مایکروسافت خواهد بود اما بر خلاف انتظار سر و صدای جادوی اپل باعث شد بسیاری از کمپانیها امسال با توشهای سرشار از تبلت پا به CES بگذارند. اسوس، لنوو، آیکونیا و توشیبا با تبلت پیسیهای رنگارنگ خود وارد CES شدند تا در سال جاری این محصولات را برای رقابت با آیپد اپل وارد بازار کنند.
asreertebat.com